המחלה של בגין, ההתמוטטות של שרון, הסרטן של אולמרט, מעצם טבעם הן חדשות בעלות חשיבות לאומית. ולמרות זאת, אין בחוק או בנוהלי הממשלה הסדר של שקיפות רפואית של מנהיגי ציבור.
הדיווח של אולמרט לציבור על מחלתו, היה במקום, בזמן ובמינון הנכון - הן מבחינה ציבורית ממלכתית והן כדי למנוע סיפורי רכילות מיותרים.
הגיע העת לחקיקה ופרוצדורה ברורה בנושא בריאותם ותפקודם של נבחרי ציבור.
* מאת: עו"ד אברהם פכטר
הנושא העיקרי, בדיווח שמסר ראש הממשלה אהוד אולמרט, הוא לא רק בטיב המחלה ומסוכנתה אלא בעיקר ביכולת שלו - להמשיך ולתפקד כראש ממשלה במשרה מלאה. ראש הממשלה עצמו - הודיע שהוא ממשיך בתפקידיו הרבים כרגיל - הניתוח הצפוי אינו מסובך אינו דורש לאחריו הקרנות והתאוששות היא מהירה וקצרה. פירוש הדבר - הגם שיצטרך להעדר למספר ימים (עד 10-15) יוכל להמשיך ולתפקד מביתו עד חזרתו לתפקוד מלא במשרה מלאה למקום עבודתו, לפי הצהרתו המפורסמת שהוא משרד ראש הממשלה.
למרות העבר בו היו לנו ראשי מדינה ומנהיגים עם בעיות רפואיות שלא דיווחו לציבור במלואם, החל מהנשיא ויצמן הראשון, דרך לווי אשכול גולדה מאיר, בגין, עזר ויצמן (בהיותו שר), שרון, ועכשיו אולמרט - אין לנו בחוק או בנוהל מסודר הסדרים על דיווחים רפואיים ומצב בריאותם של מנהיגי הציבור, חברי ממשלה וראשי מפלגות (דרך אגב, גם בעולם הרחב היו מנהיגים רבים שהסתירו זאת).
כשמדובר במחלות - הכוונה לא רק לבעיות פיזיות אלא גם לבעיות נפשיות או בעיות נלוות למחלות, שיש בכוחן לשבש את פעילותו או את שיקול דעתו של המנהיג.
עד עתה, נתקלנו ועסקנו בעיקר בראשי ממשלה, או נשיאים, אך לדעתי יש להרחיב את קשת הבדיקה והדיווח גם לעבר פונקציונרים אחרים, בעלי השפעה ומשקל על החיים הדמוקרטיים הקיומיים והביטחוניים, דוגמת נשיא המדינה, שרי ממשלה, בראשות ראש הממשלה, שר הביטחון, יו"ר הכנסת, יו"ר האופוזיציה, הרמטכ"ל, ראש אמ"ן, ראש המוסד ונשיא בית המשפט העליון.
כמובן, שהדבר חייב להיעשות ברגישות ובמינון הנכון, שלא תהיה אפשרות של חדירת יתר לתחום הפרט והחיים האישיים.
לדעתי יש לקבל מכל האנשים שציינתי לעיל, דו"ח שנתי רפואי, שיערך ע"י וועדה רפואית ציבורית של מומחים, שתתייחס לדיווח לציבור, רק בשאלה, האם מצב בריאותי של הנבדק תקין, ואם יש לו בעיה רפואית, האם היא יכולה להשפיע על תפקודו, שיקול דעתו ויכולתו למלא את כל המשימות של התפקיד. ואם יש בעיה, מחלה, צורך בטיפול, תחליט על נבצרות ומשכה, כלומר: כמה זמן על החולה להיעדר לצורך טיפולים והחלמה.
לדעתי - התיק הרפואי של ראש הממשלה הנשיא ויתר חברי הממשלה לא צריך להיות כולו מוצג לרשות הציבור, אינני חושב שרמת הכולסטרול הטוב והרע או השומנים בדם, או גובה הסוכר צריך לעניין את הציבור והתקשורת.
מה שצריך לדווח לציבור - הוא חוות דעת מוסמכת של וועדה רפואית ציבורית, על כושר ויכולת התפקיד של הנבדקים, ולא מעבר לכך ואם יש צורך בנבצרות לכמה זמן.
אסור לנו לשכוח שלנבחרי ציבור יש גם חיים פרטיים מעבר לתפקידם הציבורי, יש להם משפחה ילדים קרובים, ואין להפוך אותם לבובות בחדרים שקופים.
למרות שהמהלך של אולמרט היה אמיץ ומתבקש, ולמרות שיש לנו ספיקות והרהורים לגבי ועידת אנאפוליס המתקרבת והטיפול באיום הגרעיני - יש לקבל את הצהרתו של אולמרט, כלשונה, שהוא מתכוון לשוב לתפקיד במלוא הכוח והמרץ - כן יהי.
להבדיל מאזרח פשוט, הזכאי להגנה רחבה מצד החוק על חדירה לחייו הפרטיים, כאשר לרשותו חוקים כמו: חוק איסור לשון הרעה ואיסור להאזנות סתר בלתי חוקיות. אנשי ציבור, הגנתם קטנה יותר, מצומצמת ורוב מהלכיהם הציבוריים חייבים להיות שקופים.
המקרה שזעזע את החברה הישראלית ודחף לטפל בנושא בצורה מעמיקה יותר היתה מחלתו והתמוטטו הפתאומית של אריק שרון.
ישנם כללים ומינהגים שהשתרשו בדמוקרטיות בעולם, לפיהן המנהיגים מצהירים על בריאותם ומתגאים בה. בארה"ב, השתרש הנוהל לפיו נשיא מכהן, עובר כל שנה בדיקות כלליות (דוגמת בדיקות הנדרשות לביטוח מנהלים או ביטוח חיים) והתוצאה מוצגת לציבור. כך פועל גם הנשיא בוש וקודמיו בתפקיד וכך פעל גם הנשיא לינדון ג'ונסון, שלא רק דיווח על ניתוח התוספתן שעבר אלא גם הפשיל את חולצתו והראה את הצלקת.
אין ספק, שאיש ציבור שנבחר לוקח על עצמו לא רק אחראיות חברתית ואישית לביצוע התפקיד, אלא מחויב גם בהתנהגות הולמת ובקודים חברתיים ההולמים את מעמדו.
הנשיאים - קנדי וקלינטון היו "פרפרים" לא קטנים, וסיפורי הסקס והנשים שלהם פרנסו את התקשורת משך השנים. במקביל, גם המועמדים לנשיאות, לרבות מושלים, סנטורים וחברי קונגרס, לא פעם סבלו, נפסלו, נשפטו ואף הודחו, בשל פרשיות סקס נסתרות, אלימות או נפתלות.
פרשת האח של הנשיא קנדי שהיה מעורב עם נערה שמכוניתה נפלה מגשר לנהר (וניסו לטשטש את הפרשה), מועמד לנשיאות ששיקר על קשרים רומנטיים וצילום שלו על יכטה עם נערת זוהר חיסלה את הקריירה שלו, וכך גם רבים וטובים עד לחבר הקונגרס דהיום, שהיה לוחם אמיץ נגד הטרדות מיניות, ובעצמו מטרידן ופדופיל אינטרנט לא קטן.
כמובן, שלדעתי, אין לתת דרור לפלישה מאסיבית לחייו הפרטיים של נבחר ציבור, ולא לחיטוט או רכילות על התנהגות חריגה אלא אם היא אכן קיימת בחייו או משפחתו ועלולה לפגוע בתפקודו או בתדמיתו.
הגם שפעולותיו של נבחר ציבור חייבים להיות "שקופים" לציבור, חיו הפרטיים וחיי משפחתו זכאים ליהנות מהגנת החוק והתקשורת לחייהם הפרטיים.
איש ציבור בפעולותיו הרשמיות חי בארמון זכוכית, אבל בחייו הפרטיים זכאי ורשאי להגנה.
האם חיי המין של המועמדים/נבחרים הם בעלי חשיבות והשפעה?
לדעתי במידה מוגבלת ומצומצמת. אם מועמד/נבחר/ת - הם הומואים או לסביות, והדבר ידוע משך שנים, ובתפקידיהם הקודמים, הדברים היו ידועים, אין מניעה בבחירתם וגם לתפקידים בכירים, בתנאי, כמובן, שלא יסכנו את ביטחון המדינה.
בתקופות קודמות (שניים שלושה עשורים לאחור), התנהגות מינית חריגה נחשבה לסיכון ביטחוני מהפחד של סחיטה מגורמים עוינים, שאכן היו במציאות. סיפורי הריגול, מלאים במקרים בהם, שרים, קצינים בכירים, בכל המדינות אוימו ונסחטו על רקע מיני או הרגלי מין "סדו-מזו". לרבות שימוש בנערות ליווי, נערות ריגול שהוכשרו במיוחד לפיתויים מיניים, צילומי סתר ואיום על הרס משפחה.
די אם נזכיר את פרשת פרופיומו באנגליה בזמן היותו שר הגנה שבילה עם נערות ליווי (שבילו גם עם דיפלומטים וקציני ביון רוסיים), שאחת מהן אף הגיעה לישראל ועשתה קריירה מצליחה בביצת הבילויים המקומית, ראה ערך "מנדיס". ראה גם פרשת נערת הריגול אצל קנצלר גרמניה, טרם איחוד גרמניה.
אבל כל הפרשיות האלו היו בתקופת המלחמה הקרה, מאבק מזרח מערב. היום המדינות יותר פתוחות החברות יותר פתוחות למין באופן כללי ולמין חד מיני, כחלק מההוויה החברתית, כך שגם הסיכון בתחום זה ירד, אם כי לא נעלם. כך שהסכנה של סחיטה על רקע מיני קיימת וחייבים לנהוג בה זהירות. ויש כיום שרים, מנהיגי ציבור ודיפלומטים שהם הומוסקסואליים ולא רואים בזה משום פגם.
כמובן, שגם בריאות תקינה, או מחלה קשה וממארת, היא חלק חשוב ביכולת של איש ציבור לתפקד, ולכן היא בעלת חשיבות שדורשת מידע לציבור.
ברצוני להדגיש שיש צורך חיוני להבדיל בין הדרישה לניקיון כפיים, בריאות תקינה לבין "חיטוט" או חיפוש אחר רכילויות קטנות ומרושעות על מועמד פוליטי.
חוק חופש המידע מחייב את מוסדות הממשלה למסור פרטים חיוניים על פעילות מנהליות שבוצעו, אבל אין צורך להגזים ברצון לחפור לעומק על כל דרך חיו של איש ציבור, אם אכן הם בגדר הנורמה החברתית המקובלת.
נכון, שהזמנים השתנו, אמצעי המידע ובמיוחד האינטרנט לא משאירים כמעט פתח לפרטיות או יכולת להתחמק. התנהגות כמו של משה דיין בזמנו הן בתחום הסקס והן בתחומי העתיקות לא היו עוברים היום, אבל גם כיום ניתן לדרוש איפוק, ריסון ואיזון בדיווח על אנשי ציבור.
ומספר הערות לסיום:
א. כפי שציינתי לעיל, התקשורת בעבר ידעה ושתקה על מחלות מנהיגינו ולא מצאו מקום לדווח לציבור כמו מחלתו, טיפוליו החשאים של לוי אשכול וכך גם של גולדה מאיר. אבל הזמנים השתנו.
ב. מעניין שרוב ראשי הממשלה היו חולים בזמן היותם בתפקיד, ללמדך שהתפקיד קשה, סוחט, מעייף ומלא מתח, שלא מוסיף בריאות.
ג. לגבי מחלתו הנוכחית של אולמרט, סרטן הערמונית יוכלו הציניקנים ומתנגדיו לומר שעכשיו יהיה לו קשה "להשתין" על דעת הציבור.
ד. ואם יש חברים של אולמרט שחושבים שהוא יתן לציפי לבני, לבוא במקומו כמ"מ ראש ממשלה, לתקופה מעבר למספר ימים ולנהל את המדינה ואת וועידת אנאפוליס, לא מכיר את אולמרט כלל וכלל.
ה. בכל מקרה, נאחל לו החלמה מלאה ושיבה מהירה לתפקיד.
הדיווח של אולמרט לציבור על מחלתו, היה במקום, בזמן ובמינון הנכון - הן מבחינה ציבורית ממלכתית והן כדי למנוע סיפורי רכילות מיותרים.
הגיע העת לחקיקה ופרוצדורה ברורה בנושא בריאותם ותפקודם של נבחרי ציבור.
* מאת: עו"ד אברהם פכטר
הנושא העיקרי, בדיווח שמסר ראש הממשלה אהוד אולמרט, הוא לא רק בטיב המחלה ומסוכנתה אלא בעיקר ביכולת שלו - להמשיך ולתפקד כראש ממשלה במשרה מלאה. ראש הממשלה עצמו - הודיע שהוא ממשיך בתפקידיו הרבים כרגיל - הניתוח הצפוי אינו מסובך אינו דורש לאחריו הקרנות והתאוששות היא מהירה וקצרה. פירוש הדבר - הגם שיצטרך להעדר למספר ימים (עד 10-15) יוכל להמשיך ולתפקד מביתו עד חזרתו לתפקוד מלא במשרה מלאה למקום עבודתו, לפי הצהרתו המפורסמת שהוא משרד ראש הממשלה.
למרות העבר בו היו לנו ראשי מדינה ומנהיגים עם בעיות רפואיות שלא דיווחו לציבור במלואם, החל מהנשיא ויצמן הראשון, דרך לווי אשכול גולדה מאיר, בגין, עזר ויצמן (בהיותו שר), שרון, ועכשיו אולמרט - אין לנו בחוק או בנוהל מסודר הסדרים על דיווחים רפואיים ומצב בריאותם של מנהיגי הציבור, חברי ממשלה וראשי מפלגות (דרך אגב, גם בעולם הרחב היו מנהיגים רבים שהסתירו זאת).
כשמדובר במחלות - הכוונה לא רק לבעיות פיזיות אלא גם לבעיות נפשיות או בעיות נלוות למחלות, שיש בכוחן לשבש את פעילותו או את שיקול דעתו של המנהיג.
עד עתה, נתקלנו ועסקנו בעיקר בראשי ממשלה, או נשיאים, אך לדעתי יש להרחיב את קשת הבדיקה והדיווח גם לעבר פונקציונרים אחרים, בעלי השפעה ומשקל על החיים הדמוקרטיים הקיומיים והביטחוניים, דוגמת נשיא המדינה, שרי ממשלה, בראשות ראש הממשלה, שר הביטחון, יו"ר הכנסת, יו"ר האופוזיציה, הרמטכ"ל, ראש אמ"ן, ראש המוסד ונשיא בית המשפט העליון.
כמובן, שהדבר חייב להיעשות ברגישות ובמינון הנכון, שלא תהיה אפשרות של חדירת יתר לתחום הפרט והחיים האישיים.
לדעתי יש לקבל מכל האנשים שציינתי לעיל, דו"ח שנתי רפואי, שיערך ע"י וועדה רפואית ציבורית של מומחים, שתתייחס לדיווח לציבור, רק בשאלה, האם מצב בריאותי של הנבדק תקין, ואם יש לו בעיה רפואית, האם היא יכולה להשפיע על תפקודו, שיקול דעתו ויכולתו למלא את כל המשימות של התפקיד. ואם יש בעיה, מחלה, צורך בטיפול, תחליט על נבצרות ומשכה, כלומר: כמה זמן על החולה להיעדר לצורך טיפולים והחלמה.
לדעתי - התיק הרפואי של ראש הממשלה הנשיא ויתר חברי הממשלה לא צריך להיות כולו מוצג לרשות הציבור, אינני חושב שרמת הכולסטרול הטוב והרע או השומנים בדם, או גובה הסוכר צריך לעניין את הציבור והתקשורת.
מה שצריך לדווח לציבור - הוא חוות דעת מוסמכת של וועדה רפואית ציבורית, על כושר ויכולת התפקיד של הנבדקים, ולא מעבר לכך ואם יש צורך בנבצרות לכמה זמן.
אסור לנו לשכוח שלנבחרי ציבור יש גם חיים פרטיים מעבר לתפקידם הציבורי, יש להם משפחה ילדים קרובים, ואין להפוך אותם לבובות בחדרים שקופים.
למרות שהמהלך של אולמרט היה אמיץ ומתבקש, ולמרות שיש לנו ספיקות והרהורים לגבי ועידת אנאפוליס המתקרבת והטיפול באיום הגרעיני - יש לקבל את הצהרתו של אולמרט, כלשונה, שהוא מתכוון לשוב לתפקיד במלוא הכוח והמרץ - כן יהי.
להבדיל מאזרח פשוט, הזכאי להגנה רחבה מצד החוק על חדירה לחייו הפרטיים, כאשר לרשותו חוקים כמו: חוק איסור לשון הרעה ואיסור להאזנות סתר בלתי חוקיות. אנשי ציבור, הגנתם קטנה יותר, מצומצמת ורוב מהלכיהם הציבוריים חייבים להיות שקופים.
המקרה שזעזע את החברה הישראלית ודחף לטפל בנושא בצורה מעמיקה יותר היתה מחלתו והתמוטטו הפתאומית של אריק שרון.
ישנם כללים ומינהגים שהשתרשו בדמוקרטיות בעולם, לפיהן המנהיגים מצהירים על בריאותם ומתגאים בה. בארה"ב, השתרש הנוהל לפיו נשיא מכהן, עובר כל שנה בדיקות כלליות (דוגמת בדיקות הנדרשות לביטוח מנהלים או ביטוח חיים) והתוצאה מוצגת לציבור. כך פועל גם הנשיא בוש וקודמיו בתפקיד וכך פעל גם הנשיא לינדון ג'ונסון, שלא רק דיווח על ניתוח התוספתן שעבר אלא גם הפשיל את חולצתו והראה את הצלקת.
אין ספק, שאיש ציבור שנבחר לוקח על עצמו לא רק אחראיות חברתית ואישית לביצוע התפקיד, אלא מחויב גם בהתנהגות הולמת ובקודים חברתיים ההולמים את מעמדו.
הנשיאים - קנדי וקלינטון היו "פרפרים" לא קטנים, וסיפורי הסקס והנשים שלהם פרנסו את התקשורת משך השנים. במקביל, גם המועמדים לנשיאות, לרבות מושלים, סנטורים וחברי קונגרס, לא פעם סבלו, נפסלו, נשפטו ואף הודחו, בשל פרשיות סקס נסתרות, אלימות או נפתלות.
פרשת האח של הנשיא קנדי שהיה מעורב עם נערה שמכוניתה נפלה מגשר לנהר (וניסו לטשטש את הפרשה), מועמד לנשיאות ששיקר על קשרים רומנטיים וצילום שלו על יכטה עם נערת זוהר חיסלה את הקריירה שלו, וכך גם רבים וטובים עד לחבר הקונגרס דהיום, שהיה לוחם אמיץ נגד הטרדות מיניות, ובעצמו מטרידן ופדופיל אינטרנט לא קטן.
כמובן, שלדעתי, אין לתת דרור לפלישה מאסיבית לחייו הפרטיים של נבחר ציבור, ולא לחיטוט או רכילות על התנהגות חריגה אלא אם היא אכן קיימת בחייו או משפחתו ועלולה לפגוע בתפקודו או בתדמיתו.
הגם שפעולותיו של נבחר ציבור חייבים להיות "שקופים" לציבור, חיו הפרטיים וחיי משפחתו זכאים ליהנות מהגנת החוק והתקשורת לחייהם הפרטיים.
איש ציבור בפעולותיו הרשמיות חי בארמון זכוכית, אבל בחייו הפרטיים זכאי ורשאי להגנה.
האם חיי המין של המועמדים/נבחרים הם בעלי חשיבות והשפעה?
לדעתי במידה מוגבלת ומצומצמת. אם מועמד/נבחר/ת - הם הומואים או לסביות, והדבר ידוע משך שנים, ובתפקידיהם הקודמים, הדברים היו ידועים, אין מניעה בבחירתם וגם לתפקידים בכירים, בתנאי, כמובן, שלא יסכנו את ביטחון המדינה.
בתקופות קודמות (שניים שלושה עשורים לאחור), התנהגות מינית חריגה נחשבה לסיכון ביטחוני מהפחד של סחיטה מגורמים עוינים, שאכן היו במציאות. סיפורי הריגול, מלאים במקרים בהם, שרים, קצינים בכירים, בכל המדינות אוימו ונסחטו על רקע מיני או הרגלי מין "סדו-מזו". לרבות שימוש בנערות ליווי, נערות ריגול שהוכשרו במיוחד לפיתויים מיניים, צילומי סתר ואיום על הרס משפחה.
די אם נזכיר את פרשת פרופיומו באנגליה בזמן היותו שר הגנה שבילה עם נערות ליווי (שבילו גם עם דיפלומטים וקציני ביון רוסיים), שאחת מהן אף הגיעה לישראל ועשתה קריירה מצליחה בביצת הבילויים המקומית, ראה ערך "מנדיס". ראה גם פרשת נערת הריגול אצל קנצלר גרמניה, טרם איחוד גרמניה.
אבל כל הפרשיות האלו היו בתקופת המלחמה הקרה, מאבק מזרח מערב. היום המדינות יותר פתוחות החברות יותר פתוחות למין באופן כללי ולמין חד מיני, כחלק מההוויה החברתית, כך שגם הסיכון בתחום זה ירד, אם כי לא נעלם. כך שהסכנה של סחיטה על רקע מיני קיימת וחייבים לנהוג בה זהירות. ויש כיום שרים, מנהיגי ציבור ודיפלומטים שהם הומוסקסואליים ולא רואים בזה משום פגם.
כמובן, שגם בריאות תקינה, או מחלה קשה וממארת, היא חלק חשוב ביכולת של איש ציבור לתפקד, ולכן היא בעלת חשיבות שדורשת מידע לציבור.
ברצוני להדגיש שיש צורך חיוני להבדיל בין הדרישה לניקיון כפיים, בריאות תקינה לבין "חיטוט" או חיפוש אחר רכילויות קטנות ומרושעות על מועמד פוליטי.
חוק חופש המידע מחייב את מוסדות הממשלה למסור פרטים חיוניים על פעילות מנהליות שבוצעו, אבל אין צורך להגזים ברצון לחפור לעומק על כל דרך חיו של איש ציבור, אם אכן הם בגדר הנורמה החברתית המקובלת.
נכון, שהזמנים השתנו, אמצעי המידע ובמיוחד האינטרנט לא משאירים כמעט פתח לפרטיות או יכולת להתחמק. התנהגות כמו של משה דיין בזמנו הן בתחום הסקס והן בתחומי העתיקות לא היו עוברים היום, אבל גם כיום ניתן לדרוש איפוק, ריסון ואיזון בדיווח על אנשי ציבור.
ומספר הערות לסיום:
א. כפי שציינתי לעיל, התקשורת בעבר ידעה ושתקה על מחלות מנהיגינו ולא מצאו מקום לדווח לציבור כמו מחלתו, טיפוליו החשאים של לוי אשכול וכך גם של גולדה מאיר. אבל הזמנים השתנו.
ב. מעניין שרוב ראשי הממשלה היו חולים בזמן היותם בתפקיד, ללמדך שהתפקיד קשה, סוחט, מעייף ומלא מתח, שלא מוסיף בריאות.
ג. לגבי מחלתו הנוכחית של אולמרט, סרטן הערמונית יוכלו הציניקנים ומתנגדיו לומר שעכשיו יהיה לו קשה "להשתין" על דעת הציבור.
ד. ואם יש חברים של אולמרט שחושבים שהוא יתן לציפי לבני, לבוא במקומו כמ"מ ראש ממשלה, לתקופה מעבר למספר ימים ולנהל את המדינה ואת וועידת אנאפוליס, לא מכיר את אולמרט כלל וכלל.
ה. בכל מקרה, נאחל לו החלמה מלאה ושיבה מהירה לתפקיד.
הכותב הוא עורך-דין, המתמחה במשפט פלילי, צבאי וציבורי, והיה בעבר פרקליט צבאי, יועץ משפטי, שופט צבאי בדרגת סא"ל, סגן פרקליט מחוז ומשנה ליועץ המשפטי של מועצת העתונות ופרשן משפטי בהווה.